بافت چربی سالم کلید معکوس نمودن دیابت نوع 2

28 ژانویه 2015- جلوگیری از التهاب بافت چربی در افراد چاق ممکن است کلید جلوگیری یا حتی معکوس نمودن دیابت نوع 2 باشد. دانشمندان دریافتند که با کاستن پاسخ التهابی در بافت چربی مدلهای آزمایشگاهی می توانند دیابت نوع 2 را در این حیوانات معکوس نمایند.

 دکتر Kalliesو دکتر Vasanthakumarو همکارانشان از انستیتوی والتر و الیزا هال درملبورن و انستیتوی RIKENدر ژاپن نشان دادند که می توان با کاهش پاسخ التهابی در بافت چربی ، دیابت نوع 2 را در مدلهای آزمایشگاهی معکوس نمود. آنها دریافتند نوعی از سلولهای  تخصصی سیستم ایمنی به نامregulatory T cells یاTregsنقش کلیدی در کنترل التهاب در بافت چربی و حفظ حساسیت به انسولین بازی می کنند. این یافته ها در مجله ی Nature Immunologyمنتشر گردید.

بر اساس تخمین تنها در استرالیا بیش از 850 هزار نفر به دیابت نوع 2 که شایعترین نوع دیابت است مبتلا هستند و شیوع این بیماری در استرالیا  نیز همانند سایر نقاط دنیا رو به افزایش است. این بیماری قویاً با فاکتورهای شیوه ی زندگی نظیر اضافه وزن یا بالا بودن فشار خون مرتبط است. عوارض دراز مدت دیابت نوع 2 شامل نارسایی کلیوی، مشکلات و بیماریهای چشمی و قلبی می باشد.

در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 حساسیت به انسولین (هورمونی که بطور طبیعی باعث جذب گلوکز توسط سلولها می شود) کاهش می یابد و سلولهای بدن این افراد قادر به پاسخ دهی مناسب به انسولین نیستند. بنظر می رسد این کاهش حساسیت به انسولین نتیجه ی التهاب خفیف اما طولانی مدت بافت چربی در افراد چاق باشد.

دکتر  Vasanthakumarمی گوید: سلولهای Tتنظیمی یا Tregsبه عنوان نگهبان درسیستم ایمنی عمل می کنند کار آنها جلوگیری از خارج شدن کنترل پاسخ ایمنی و حمله  به سلولهای بافت خودی است. هنگامیکه تعداد  سلولهای Tregکاهش می یابد بیماریهای التهابی نظیر دیابت و آرتریت روماتوئید می تواند رخ دهد.

 تحقیقات اخیر نشان داده است که بافت چربی دارای نوعی منحصر به فردی از Tregهای مخصوص به خود است که در هنگام چاقی در این بافت  ناپدید می شوند.

دکتر Vasanthakumarمی گوید: بافت چربی افراد چاق دارای تعداد کمتری از Tregsنسبت به بافت چربی افراد با وزن سلامت هستند، بدون وجود Tregها ، مقدار التهاب زاهای سلولی افزایش می یابد و این موضوع سبب افزایش التهابی می شود که می تواند منجر به مقاومت به انسولین و افزایش مقدار قند خون شود که از علایم کلاسیک دیابت نوع 2 است.

 محققان دریافتند که یک هورمون کلیدی  بنام  اینترلوکین 33 یا IL-33  می تواند  به طور اختصاصی جمعیت سلولهای Tregرا در بافت چربی افزایش دهد و بطور موثر از وخیم شدن بیماری دیابت نوع 2 جلوگیری کرده و یا حتی بیماری را در مدلهای آزمایشگاهی (پیش بالینی ) معکوس نماید.

 به گفته ی دکتر Vasanthakumar: درمان بافت چربی با IL-33  می تواند  تعداد سلولهای Treg  را در بافت  چربی به مقدار طبیعی برگردانده و سبب کاهش التهاب و کاهش مقدار قندخون شود، این درمان قابلیت کاهش التهاب وابسته به چاقی و دیابت نوع 2 را دارد.

دکتر kallies  می گوید: این تحقیق اهمیت بافت چربی سالم را درحفظ سلامت بدن نشان می دهد. نتایج بدست آمده نشان داد که بافت چربی تنها یک بافت ساده برای ذخیره ی انرژی نیست، به تازگی اهمیت بافت چربی به عنوان یک عضو مهم در ترشح هورمونها و ایجاد تنظیماتی در بدن به رسمیت شناخته شد. حفظ سلامت بافت چربی برای حفظ سلامت عمومی بدن اهمیت دارد و تحقیقات ما نقش مهم آنرا در پیشگیری از بیماریها نشان داد.

منابع:

 Nature Immunology, 2015; DOI: 10.1038/ni.3085

www.sciencedaily.com/releases/2015/01/150128093549.htm